Vanaf mijn 21-ste jaar houd ik mij bezig met yoga. Het bracht me veel, heerlijk om het te consumeren en uiteindelijk voelde ik de behoefte om hier ook les in te willen geven. Ik volgde mijn opleiding bij Janna Wingelaar te Groningen, Docentenopleiding Universele Yoga (www.yogaopleidinghara.nl). Na 5 mooie jaren behaalde ik hier mijn diploma in mei 2009. Ik ben aangesloten bij de Vereniging Yogadocenten Nederland (www.yoganederland.nl). Deze vereniging waarborgt de kwaliteit van mijn opleiding en mijn verantwoorde manier van lesgeven. Ook het volgen van bijscholing hoort hierbij. Ik vind het leuk en enthousiasmerend om mij op deze manier te verdiepen en gebruik de ervaring in mijn lessen. Het is te veel om ze hier allemaal toe te lichten, daarom noem ik er een aantal;

Prana Yoga Flow
Activeer je levenskracht, open je hart en leef vrij. We leven in een bijzondere tijd, vele veranderingen in korte tijd. Uitdagingen doen groeien, we willen het beste uit ons zelf halen en we kunnen wel ‘iets’ gebruiken om ons te versterken. Het contact met ons eigen hart en centrum herstellen is hiervoor het beste medicijn. De tactiek van Ghandi was al laat je liefde stromen, niet weerstand bieden vanuit angst en agressie. Onvoorwaardelijke liefde is onuitputbaar, het geeft je energie. De houdingen zijn luchtig en speels, om verlichting te brengen in je lichaam.

Yoga vanuit de Hara
Hara betekent letterlijk in het japans buik en staat voor levensenergie en levenslust wat ons verbindt met het leven. Het is de plek van evenwicht om in te zijn, te aarden, onze kracht te voelen en waar de geest tot rust komt. Leuke oefeningen voor de buik om je bewust te worden van een gespannen / ontspannen buik. Bewustwording en los kunnen laten. Je adem kan je hier goed bij helpen, ontdek je ademruimte.

Buikvrij
Een oefening voor alle buikspieren, met als meerwaarde de bekkenbodem. De rug blijft hierbij lang en ontspannen. Het werk gebeurt in de diepste spierlagen, geeft stabiliteit en veerkracht van binnen. Dit kan je niet vergelijken met de sportschool, deze werkt meer aan de hardheid van de buitenste spieren. De buik is het centrum van het gevoel, van emotie, de bewegingen diep in je. Je buik kan je een geluksgevoel geven en laat je daarmee weten of een te nemen besluit het goede voor je is op dat moment. Yoga voor de buik is een hele mooie ondersteuning om te vertrouwen op je buikgevoel.

Karmayoga
In de karmayoga gaat het er niet om wat je doet, maar hoe je het doet. Iedereen ervaart het effect van karma in een goed gevoel of een vervelend gevoel ergens over te hebben. Iedere handeling en niet-handeling, gedachte of gevoel geeft een resultaat. Het gaat om oorzaak en gevolg, wat je zaait zul je oogsten en wat je aandacht geeft groeit. Zo gaan we bv. één oefening, drie keer doen en onderzoeken welk resultaat dat geeft. Eerst ik wil het zo goed mogelijk kunnen, dan ik kan dit niet en tot slot ik wil met deze houding volledige aandacht aan mijn hele lichaam geven. Er is hier geen goed of fout, alleen het resultaat is anders.

Mindfulness Yoga
Mindfulness is een aanpassing aan deze tijd vanuit de Zen-meditatie. Het gaat over aandacht, jezelf ont-moeten. Aanwezig zijn in het hier en nu zonder oordeel. Aandacht is een vaardigheid die je kunt leren door te oefenen. Ons kostbare lichaam is hier een uitstekend middel voor. De instelling en inzet waarmee je gaat oefenen zijn bepalend voor het resultaat. Bij weinig inzet zal het lastig zijn om kalmte en rust in je lichaam en geest te ontwikkelen. Alleen een houding aannemen en denken dat er iets zal gebeuren is niet voldoende. Stress is een functioneel onderdeel van het leven. Er dreigt gevaar, je lichaam maakt adrenaline aan en daardoor krijg je de energie om te vechten of te vluchten. Functioneer je voortdurend onder stress dan wordt de spanning niet meer goed afgevoerd en slaat het zich op in het lichaam, spieren en gewrichten worden stijf. Met een yogaoefening zoek je die stijve plekken op om daar vervolgens met je aandacht en je ademhaling ruimte te maken en de spanning weer los te laten. Om zo weer vrijer en opener te kunnen bewegen.

Leren accepteren wat er als het ware allemaal door je heen stroomt aan gedachten, gevoelens, sensaties, herinneringen, zorgen, boosheid, pijn, blijheid, geluk. Je bent zoveel meer en groter dan dit. Blijf de aarde onder je en de adem in je lichaam voelen. Reageer niet automatisch, gun jezelf de tijd en ruimte om in wijsheid een keuze te maken. Eigenlijk is het een herontdekken van jezelf, leren jezelf te accepteren zoals je bent en te houden van jezelf zoals je bent.